Sejarah kemunculan human rights telah lama, dan boleh dilihat sejak tamadun Greek lagi. Buktinya, ialah tulisan seorang penulis Greek yang terkemuka, Sophocles, iaitu Antigone, yang ditulis pada awal tahun 441 SM (BC).
Fasa Pertama : Hak Asasi sebagai undang-undang yang tertinggi (higher law/divine law)
Antigone merupakan sebuah pementasan atau cerita yang berkisahkan mengenai seorang wanita Greek yang bernama Antigone yang ingkar terhadap pemerintahnya dan berkeras untuk menjalankan upacara pengebumian untuk abangnya. Namun begitu, dia tertangkap dan di bawa untuk berhadapan dengan pemerintah tersebut, Creon, yang juga merupakan bapa saudara Antigone. Creon berasa sangat marah kerana perintahnya tidak dituruti, dan Antigone telah melakukan upacara pengebumian yang lengkap untuk Polynices. Creon menganggap Polynices sebagai pengkhianat yang mengetuai tentera luar untuk menyerang tanahnya sendiri.
Antigone mengemukakan persoalan terhadap keputusan Creon dan juga memberitahu bapa saudaranya bahawa Polynices mempunyai hak untuk dikebumikan kerana dia taat dengan higher law ataupun kuasa tuhan, yang lebih dari Creon sebagai pemerintah.
Pada akhirnya, Antigone dikurung di dalam gua dan apabila tiba masanya Creon mahu menarik balik hukumannya, wanita itu sudahpun mati. Hal ini seterusnya membawa kepada kematian anak lelaki Creon, yang juga merupakan kekasih Antigone, dan juga kematian isterinya Eurydice, yang membunuh diri akibat kematian anak lelakinya.
Kisah ini membawa perkaitan antara manusia dan higher law yang dikatakan sebagai hak setiap manusia yang telah dikurniakan oleh tuhan.
Fasa Kedua : Undang-undang tertinggi (higher law/divine law) yang dikanunkan
Seterusnya, penulisan undang-undang bertulis yang berlandaskan higher law. Hal ini dapat dilihat dalam The Declaration of Independence (1776) yang ditulis oleh penjajah Amerika yang mahu bebas dari Empayar Britain. Mereka (koloni Amerika) menulis deklarasi untuk memberikan alasan yang kuat:
Pada Disember 10, tahun 1948, Universal Declaration of Human Rights (UDHR) ataupun Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia telah diterima pakai oleh 56 negara ahli PBB, walau terdapat 8 negara yang tidak bersetuju. UDHR dianggap sebagai Magna Carta antarabangsa, dan dilanjutkan dalam revolusi undang-undang diiringi oleh Piagam PPB, dimana kerajaan kini menganggap kebimbangan rakyat sebagai kebimbangan sendiri yang bersifat antarabangsa dan bukan isu domestik semata-mata. PPB mendakwa bahawa semua hak adalah saling bergantungan dan tidak boleh dipisahkan.
“We hold these truths to be self-evident, that all men are
created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable
Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness – that to
secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just
powers from the consent of the governed, – that whenever any Form of Government
becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to
abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such
principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most
likely to effect their Safety and Happiness. Prudence, indeed, will dictate
that Governments long established should not be changed for light and transient
causes; and accordingly all experience hath shewn, that mankind are more
disposed to suffer, while evils are sufferable, than to right themselves by
abolishing the forms to which they are accustomed. But when a long train of
abuses and usurpations, pursuing invariably the same Object evinces a design to
reduce them under absolute Despotism, it is their right, it is their duty, to
throw off such Government, and to provide new Guards for their future security –
such has been the patient sufferance of these Colonies; and such is now the
necessity which constrains them to alter their former Systems of Government.
The history of the present King of Great Britain is a history of repeated
injuries and usurpations, all having in direct object the establishment of an
absolute Tyranny over these States. To prove this, let Facts be submitted to
candid world.”
Fasa Ketiga : Kajian Semula Badan Kehakiman (judicial review)
Tahap seterusnya merupakan salah satu cara untuk membuat undang-undang tertinggi lebih efektif. Ketua Hakim Negara iaitu John Marshall dalam American Supreme Court berpendapat bahawa kuasa badan perundangan adalah tertakrif dan terhad, dan had tersebut tidak seharusnya dilupakan. Marshall menekankan semakan kehakiman bersepadu sebagai satu elemen yang penting dalam konsep undang-undang tertinggi dan hak asasi manusia. Pada tahun 1803, konsep moden untuk hak asasi manusia hampir selesai dan sejak dari itu, sedikit pembaharuan dilakukan. Antara yang sangat penting bagi pembentukan hak asasi manusia pada masa kini ialah perkembangan idea hak asasi manusia secara global. Walau bagaimanapun, hak-hak yang dimaktubkan dalam Perlembagaan Amerika adalah tepat untuk rakyat Amerika sahaja.
Fasa Keempat : Penggunaan idea Hak Asasi Manusia secara universal
Setelah tamatnya Perang Dunia Kedua (WWII) barulah konsep hak asasi diketengahkan. Negara ahli PBB berjanjji untuk mempromosi hak asasi manusia untuk semua, tanpa diskriminasi. Untuk mencapai matlamat ini, PPB telah menubuhkan Commision on Human Rights yang dibentuk oleh Majlis Ekonomi dan Sosial (ECOSOC) PBB untuk membantu menguruskan segala sesuatu yang berkaitan dengan hak asasi. Usaha yang diketuai oleh Eleanor Roosevelt ini telah mendapat perhatian seluruh dunia.
Pada Disember 10, tahun 1948, Universal Declaration of Human Rights (UDHR) ataupun Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia telah diterima pakai oleh 56 negara ahli PBB, walau terdapat 8 negara yang tidak bersetuju. UDHR dianggap sebagai Magna Carta antarabangsa, dan dilanjutkan dalam revolusi undang-undang diiringi oleh Piagam PPB, dimana kerajaan kini menganggap kebimbangan rakyat sebagai kebimbangan sendiri yang bersifat antarabangsa dan bukan isu domestik semata-mata. PPB mendakwa bahawa semua hak adalah saling bergantungan dan tidak boleh dipisahkan.
Pengaruh UDHR adalah sangat meluas dan prinsipnya telah diserap ke dalam perlembagaan lebih daripada 185 buah negara. Walaupun sebuah deklarasi bukanlah satu dokumen ikatan yang sah, namun Deklarasi Universal tersebut telah mencapai status antarabangsa kerana orang menganggapnya sebagai satu ukuran standard pencapaian untuk semua orang dalam setiap negara yang ada di dunia ini.
Wow impressive article. Is it true that humanism started at 441 SM(BC)..based on my research its was born during 100 SM itself. Im not sure how true it is. The book Antigone written on 441SM , so i believe humanism has born earlier .. do share us the link as well.. Hi my name is Sanggitah Arasalingam (A 139799). Great job. :). Do visit my blog when you have free time http://hakasasimanuasi.blogspot.my/thank you!
ReplyDelete