Sunday, 8 May 2016

Piagam-piagam hak asasi manusia dalam sejarah

Piagam Hak Asasi Manusia yang pertama?



Menurut sejarah, piagam pertama yang menyentuh tentang Hak Asasi adalah yang ditulis oleh Cyrus the Great, ataupun Iskandar Zulkarnain.

Cyrus merupakan raja pertama Parsi. Penakhlukannya di Babylon pada tahun 539 B.C. telah menandakan satu titik penting dalam sejarah manusia, Cyrus melepaskan semua hamba dan mengisytiharkan bahawa setiap individu mempunyai hak untuk memilih agama mereka masing-masing dan menubuhkan kesaksamaan kaum. Dasar-dasar baginda yang lain turut ditulis pada silinder tanah liat yang kini disimpan di British Museum, London.

Antara deklarasi yang ditulis pada silinder tersebut termasuklah ;-

“… I am Cyrus. King of the world. When I entered Babylon… I did not allow anyone to terrorize the land… I kept in view the needs of people and all its sanctuaries to promote their well-being… I put an end to their misfortune. The Great God has delivered all the lands into my hand; the lands that I have made to dwell in peaceful habitation…”

Menurut sumber, pada baris ke 9-19 yang menceritakan tentang tuhan orang Babylon iaitu Marduk yang mencari raja baru bagi menggantikan raja lama yang jahat, dan ianya telah memilih Cyrus. Selepas jatuhnya Parsi ditangan Cyrus, bandar Babylon menjadi aman dan buruh paksa juga dimansuhkan.


(sumber: http://www.cais-soas.com/CAIS/History/hakhamaneshian/Cyrus-the-great/cyrus_cylinder.htm)



Piagam Madinah



Piagam Madinah di ambil kira sebagai dokumen pertama yang membincangkan tentang hak asasi manusia di dunia. Ianya digubal 6 kurun lebih awal daripada Magna Carta.

Apabila Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah pada tahun 622 M, penduduk Madinah terdiri daripada pelbagai kaum. Piagam Madinah ataupun Medina Charter telah digubal dengan mengambil kira setiap kaum di Madinah.

1-23 fasal piagam tersebut membincangkan tentang hubungan diantara umat Islam, manakala fasal 24-27 pula membicarakan tentang hubungan umat Islam dengan umat bukan Islam.

Terdapat banyak yang boleh dipelajari daripada Piagam Madinah kerana ianya piagam pertama yang membincangkan kaum majmuk yang mendiami sesuatu tempat dengan mengambil kira hak-hak mereka sebagai seseorang individu dan sebahagian daripada masyarakat.
Secara tidak lansung, sebuah negara bangsa moden yang pertama telah tertubuh dengan termaktubnya piagam Madinah. Dengan piagam ini, sebuah persekutuan telah ditubuhkan dengan kuasa berpusat. Kesetiaan kepada kuasa pusat dapat dikekalkan dengan cara memberikan sama rata dan kebebasan untuk menganuti agama sendiri. Piagam tersebut juga menyatakan bahawa suara rakyat diutamakan.

(sumber: http://anshar-mtk.blogspot.my/2012/10/piagam-madinah.html, https://prezi.com/zki-vj8im1xs/huraikan-kandungan-peranan-piagam-madinah-yang-diperkenalk/)




Magna Carta



Magna Carta ataupun dalam bahasa Latin, Magna Carta Libertatum adalah satu piagam yang dipersetujui oleh Raja England iaitu John, pemerintah ketiga daripada Raja-raja Angevin (raja pertama ialah King Henry II, diikuti oleh Richard I, dan akhirnya John).

Sistem pemerintahan dibawah raja-raja Angevin dijalankan menurut prinsip vis et voluntas yang bermaksud “force and will”, dimana raja adalah diatas undang-undang, ataupun, raja merupakan undang-undang.

Pada tahun 1204, Raja John kehilangan tanahnya di Perancis oleh Raja Philip II. Raja John telah berusaha secara sedaya upayanya untuk menakhluki kembali tanah tersebut, termasuklah menaikkan cukai tanah kepada tuan-tuan tanah (baron) untuk mendapatkan wang untuk membiayai perang. Pada tahun 1214, usahanya gagal, dan pada waktu itu, dia tidak disukai oleh tuan-tuan tanah dibawah pemerintahannya pada ketika itu.

Pada tahun 1215, Raja John terpaksa menemui pemberontaknya yang diketuai oleh Robert FitzWalter di Runnymede, dimana Raja John terpaksa bersetuju dengan terma yang diutarakan oleh pemberontak tuan tanah. Terma-terma tersebut dipanggil sebagai Articles of the Barons. Bebeapa hari kemudian, kedua-dua pihak mengeluarkan dukumen yang sah bagi perjanjian mereka itu dan ianya dipanggil sebagai Magna Carta. Perkara-perkara yang dibincangkan didalam dokumen ini termasuklah hak hartanah tuan tanah dan masyarakat berkuasa yang lain dan hanya sedikit menyentuh tentang hak peladang.

Kepentingan carta tersebut kekal untuk golongan elit sahaja. Walau bagaimanapun, pada kurun ke 17, terdapat sedikit perubahan berlaku dimana menurut English legislation - the Petition of Right (1628) dan Habeas Corpus Act (1679) klaus ke 29, mengatakan, “no free man shall be … imprisoned or disseised {dispossessed} … except by the lawful judgement of his peers or by the law of the land.” Dan juga klaus ke 40 yang menyatakan bahawa, “To no one will we sell, to no one will we deny or delay right or justice”. Klaus tersebut membawa implikasi dramatic pada sistem masa depan Britain dan Amerika.

(sumber: http://www.history.com/topics/british-history/magna-carta)

No comments:

Post a Comment